#

Giriş:

Son Güncelleme:

Magazin

Kira davalarında büyük artış! Ev sahipleri mahkemeye koştu

Konut kiralarında fahiş artış nedeniyle eski kiracıyı tahliye edip evi daha yüksek fiyatla kiraya vermek isteyenler dava üstüne dava açıyor. 10 yıllık sözleşme uzama süresi dolan kiracılara noterden ihtarname yollanmaya başlandı. 5 yılı dolan kiracılar için de kira tespit davaları açılıyor. Mülk sahipleri bu davayla kiraya zam talep ediyor.

Başta İstanbul olmak üzere birçok ilde kiralık ev bulmak zor; olan da cep yakıyor. Kimi ilçelerde yüzde 300’e yaklaşan kira artışları yeni ev arayanları kara kara düşündürürken bazı mülk sahipleri işi fırsata çeviriyor. Kiracılarını tahliye etmek ya da kirayı yükseltmek isteyenlerin hukuki yollara başvurduğunu belirten avukatlar davalardaki artışa dikkat çekiyor.

İKİ SEÇENEK VAR

Hürriyet gazetesinden Gülistan Alagöz’ün haberine göre, kiralık eve yoğun talep olan bugünlerde ev sahipleri iki seçeneği değerlendiriyor. İlki; kiranın bölge ortalamasının altında kaldığını düşünenler eğer kiralama üzerinden 5 yıl geçtiyse ‘kira tespit davası’ açıp zam talep ediyor. Ev sahibi lehine ikinci seçenek ise; kira sözleşmelerinde 10 yıllık sözleşme uzama süresi dolanlar için tahliye talep ediliyor. Peki yasalar ne diyor? Kanuna göre kira sözleşmeleri aksi bir işlem yapılmadıkça her yıl yenileniyor. Ancak kiraya veren 10 yıllık uzama süresinin bitiminden sonra ‘herhangi bir gerekçe göstermek zorunda olmadan’ kiracıyı tahliye edebiliyor. Sadece uzama süresinin bitiminden en az 3 ay önce kiracıya yazılı olarak fesih bildirimi yapmak zorunda.

Konut kiraları zamları Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan 12 aylık ortalama Tüketici Fiyat Endeksi’ne (TÜFE) göre belirleniyor. Mülk sahibi yasal olarak bu oranın üzerinde zam yapamıyor. Ancak 5 yıl sonunda kira tespit davası açabiliyor. Kira tespit davalarında mülk sahibi ‘kiracım bölge ortalamasının çok altında kira ödüyor, bunu düzeltelim’ diyor. Bu durumda kira, emsal kira bedellerine göre yeniden belirleniyor.

HAKKANİYET İNDİRİMİ

Hem tahliye hem de kira tespit davalarına yoğun talep olduğunu belirten Avukat Hikmet Güngör, “Tahliye için 10 yıllık uzama süresinin bitiminden en az 3 ay önceden ihtar çekilmesi şart. Kira tespit davalarında da hakim eski kiracının hakkını gözetiyor. Örneğin vatandaş 3 bin kira ödüyor ama bölge ortalaması 10 bin lira. Hemen kira 10 bin liraya çıkmıyor. Hakim, eski kiracıya ‘hakkaniyet indirimi’ yapıyor ve yeni kiraya karar veriyor” dedi.

10 yıl şartı dışında kirasını ödeyenlerin keyfi nedenlerle tahliye edilemeyeceğini belirten Güngör, “Ev sahibi kendisinin ya da bakmak zorunda olduğu kişilerin ihtiyacı varsa tahliye isteyebilir. İhtiyaç nedeniyle tahliyede evi 3 yıl başkasına kiraya veremez” dedi.

KİRALAR NEDEN ARTTI?

  • Konut üretimi yavaşlayınca arz sorunu ortaya çıktı.
  • Artan konut kredi faizi nedeniyle orta gelirli vatandaş ev alımından uzaklaştı, kiraya yöneldi.
  • Kısıtlamaların gevşetilmesi ile ertelenen düğünler yapılınca kiralık eve talep arttı.
  • Hem bu yıl üniversiteyi kazanan, hem de pandemi nedeniyle evini kapatan öğrenciler ev arayışına girdi.
  • Kimi bölgelerde kentsel dönüşüm nedeniyle evini tahliye eden vatandaş kiralık eve geçti.
  • Yabancılar ve göçmenlerden gelen konut talebi de bazı ilçelerde etkili oldu.

‘OĞLUM GELECEK’ BAHANESİ TUTMADI

Gayrimenkul Hukuku Derneği Başkanı Avukat Ali Güvenç Kiraz, ilk kez bu denli yoğun tahliye ve kira tespit davaları ile karşılaştığına dikkat çekti. Av. Kiraz, “Mal sahipleri önce ‘kızım, oğlum gelecek evden çıkın’ yolunu denedi. Ya da yasal oranın dışında zamlar istedi. Ancak kiracı haklarını bilince bunlar işe yaramadı. Şimdi gelinen noktada iki seçenek değerlendiriliyor. Bunlardan ilki kira tespit davası. 5 yıl bittikten sonra açılabilen kira tespit davalarının bitme süresinin 2-2.5 yıl olduğu bilinmeli. Mülk sahibi dava sonunda bölge rayiçlerinin aynen geçerli olacağını düşünmemeli. Hakim bölge rayiçlerine bakar ama kiracı 10 yıllıktan az ise yüzde 10, 10 yıldan fazla ise yüzde 20 hakkaniyet indirimi yapabilir” dedi.

Av.Kiraz, tahliyelerdeki 10 yıl kuralını ise bir örnekle şöyle anlattı: 1 Ocak 2021 başlangıçla 1 yıl sözleşme ile kiraya verilen bir ev için süre 31. 12. 2021’de sona erecektir. Bu tarihten sonra da uzama süresi başlar. Uzama süresi kanuna göre 1 yıldır bu 1 yılların toplamı 10 yılı geçtiği takdirde mal sahibi 3 ay önceden ihtar göndermek şartı ile kiracısını haklı gerekçe artık ileri sürmeden tahliye edebilir. 31.12.2021’de sona erecek bir sözleşme için uzama 10 yıllık süre toplamı 31.12.2031 olacaktır ve mal sahibi en geç 31.09.2031’e kadar veya öncesinde kiracının eline geçecek şekilde ihtar göndermelidir. 01.01.2032’den itibaren de haklı gerekçe olmadan tahliye davası açarak tahliyeyi sağlayabilir. 5 yıl süreli bir sözleşmeniz var ise 10 yıl kuralı 5+10 yıl şeklinde çalışacaktır. Bugünlerde tahliye tebligatı giden vatandaşlar bu 10 yıl uzama süresi bitenler.”

Magazin

Instagram videoları için yeni özellik

Haber Giriş:

on

Instagram, Remix özelliğinin Reels videolarına ek olarak tüm video içeriklerinde kullanılabileceğini duyurdu. Remix özelliğini kullanmak için yapılması gerekenler ise şöyle…

Sosyal ağ Instagram, Remix özelliğinin Reels videolarına ek olarak tüm video içeriklerinde kullanılabileceğini açıkladı. Böylece kullanıcılar platform üzerinden yeni kitlelere ulaşırken yaratıcılıklarını göstermek ve birbirleriyle iş birliği yapmak için yeni yöntemlere sahip olacak.

Reels’da olduğu gibi, Remix özelliği ile videoları remikslerken insanların Collabs (Katkıda Bulunma), Seslendirme, Efektler ve Ses Araçları gibi çeşitli yaratıcı araçlara erişimi olacak

Remix özelliğini kullanmak için yapılması gerekenler şu şekilde:

  1. Herkese açık bir Instagram videosu seçin
  2. Sağ üst köşedeki ‘üç nokta’ ikonuna tıklayın
  3. ‘Bu videoyu remiksle’ seçeneğine tıklayın
  4. Yanıtınızı kaydedin veya galerinizden yükleyin
  5. Bir Instagram videosunun remiksi Reels videoları paylaştığınız her yerde görünür olur

PLANLANMIŞ CANLI YAYINLAR İÇİN EK ÖZELLİK

Bu özelliğin kullanıma sunulmasından önce platforma yüklenmiş olan videolarda Remix özelliği kullanılamıyor. Instagram ayrıca planlanmış canlı yayınları için insanların artık konu, tarih ve saat gibi bilgileri profillerinde öne çıkarabileceklerini açıkladı.

Bu özellik sayesinde takipçiler izlemek istedikleri planlanmış canlı yayınlar için daha kolay bir şekilde hatırlatıcılara kaydolabilecek ve yayınları izleyebilecek.

Devam Et

Magazin

Acun Ilıcalı iki kere teklifte bulunmuş!

Haber Giriş:

on

İbo Show’a çıktığı kapalı elbise sebebiyle günlerdir konuşulan oryantal Didem 2. Sayfa’ya konuk oldu. Oryantal Didem Survivor itirafıyla şaşırttı. Acun Ilıcalı’dan iki kere teklif geldiğini söyleyen Didem Survivor hayalini açıkladı.

İbrahim Tatlıses’in davetiyle yılbaşı gecesi İbo Show’a çıkan oryantal Didem kıyafeti sebebiyle uzun süre gündemde kaldı. Didem Kınalı yaptığı açıklamada ise kanal tarafından uyarıldığını bu sebeple de kapalı bir kıyafet giymek durumunda kaldığını açıkladı.

Oryantal Didem bugün de Müge ve Gülşen’le 2. Sayfa programına konuk oldu.

Acun Ilıcalı tarafından iki kez Survivor için teklif aldığını ancak böcek ve yılanlardan dolayı reddetmek zorunda kaldığını söyleyen Didem hayalinin denizden çıkarak geleceği adada dans etmek istediğini söyledi.

Oryantal Didem ayrıca, Survivor’ı izlemeyi çok sevdiğini yeni sezonu iple çektiğini belirtirken, Birleşme Partisi’nde sahne almayı da istediğini ifade etti.

Devam Et

Magazin

TikTok fenomenleri ne kadar para kazanıyor?

Haber Giriş:

on

Çinli ByteDance şirketine bağlı olarak faaliyet gösteren TikTok’un dünya genelinde 700 milyondan fazla kullanıcısı bulunuyor. Popülerliği gittikçe artan video paylaşım platformu, popüler kültüre yeni fenomenler kazandırmaya devam ediyor. Bu kişierin yaptığı paylaşımlardan ne kadar para kazandıkları ise büyük bir merak konusu olmaya devam ediyor. Bununla birlikte, Youtube ve Instagram gibi reklam gelirlerini fenomenleriyle paylaşmayan Tiktok’ta para kazanmanın en etkili yolları arasında sponsorluk anlaşmaları ve şarkı tanıtımı bulunuyor. Tek bir videodan alınan ücret ise 5 bin ile 8 bin dolar arasında değişiyor.

Video oluşturma platformu TikTok, yeni nesil dijital yıldızların doğmasını sağladı ve popülaritesi her geçen gün büyüyor. Ancak, birçok içerik oluşturucu için tek başına TikTok’tan para kazanmak oldukça zor.

TİKTOK REKLAM GELİRLERİNİ FENOMENLERLE PAYLAŞMIYOR

Çünkü, fenomenlerle reklam gelirlerinin belirli bir yüzdesini paylaşan YouTube veya Facebook’tan farklı olarak, TikTok, kullanıcılarıyla reklam gelirlerini paylaşmıyor. Çin merkezli sosyal medya devi bunun yerine, fenomenlere sanal “hediyeler” sunuyor.

Ya da 30 günlük bir süre içinde en az 10 bin takipçisi bulunan ve 100 bin video görüntülemesi olan kullanıcılara İçerik Oluşturucu Fonu aracılığıyla ödeme yapıyor.

Business Insider’a konuşan “TikToker”lara göre, İçerik Oluşturucu Fonu ödemeleri yalnızca görüntülemelere göre hesaplanmamıyor. Buna göre, bin video oynatma için platformda yalnızca birkaç kuruş gelir elde edebiliyor.

Şu anda 2,1 milyon TikTok takipçisi olan ve kişisel finans alanında paylaşım yapan Preston Seo, Insider ile paylaştığı belgelere göre Ocak 2021 ile Mayıs 2021 arasında İçerik Oluşturucu Fonu’ndan toplam bin 664 dolar kazandı. Hesabı aracılığı günde ortalama 9 ila 38 dolar arasında kazandığını bildirdi.

CANLI YAYINDA SANAL HEDİYE YÖNTEMİ

Bununla birlikte, İçerik Oluşturucu Fonu, TikTok kullanıcıları için tek uygulama içi para kazanma aracı değil.

Bazı TikToker’lar ayrıca canlı yayınlar sırasında nakde dönüştürülebilen sanal “hediyeler” alarak para kazanıyor. ASMR içerik yaratıcısı Lucy Davis, canlı yayın yaptığı her seferinde 20 ile 300 dolar arasında kazandığını açıkladı.

MARKA ANLAŞMALARI VE ŞARKI TANITIMI EN ÇOK GELİR GETİREN YÖNTEMLER

Bunun yanı sıra İçerik Oluşturucu Fonu’ndan gelen ödemeler faturaları tek başına ödemediğinden, birçok influencer TikTok’tan para kazanmak için marka anlaşmaları ve şarkı promosyonları üzerinde çalışıyor.

ABD’de yaşayan bir TikTok fenomeni olan Symphony Clarke, sponsorlu bir gönderi için 350 ila 600 dolar arasında ücret aldığını söyledi.

Diğer taraftan, TikToker olarak para kazanmanın en popüler yollarından biri de videolarda şarkı tanıtımı yapmak. Müzik şirketleri, yeni bir parçayı viral hale getirmek için düzenli olarak TikTok kullanıcılarına uygulamada yayınlamaları için ödeme yapıyor.

TEK BİR ŞARKI İÇİN 750 DOLAR

Uygulamada 10 milyondan fazla takipçisi olan TikTok fenomenleri Nicole, Natalie ve Nika Taylor, bir şarkıyı tek bir videoda tanıtmak için 750 dolar, iki video için bin 400 dolar ve üç video için iki bin dolar aldıklarını açıkladı.

Ancak, Los Angeles’ta faaliyet gösteren medya şirketi Flighthouse’da müzik pazarlamasından sorumlu olan Austin Georgas, daha az takipçisi olan mikro etkileyiciler için oranların daha değişken olduğunu, ödemenin 150 dolardan 20 dolara kadar düşebileceğini söyledi.

İŞTE POPÜLER TİKTOK FENOMENLERİNİN KAZANÇLARI

Vi Long, 1 milyon takipçi, aylık 17 bin dolar -32 bin dolar

Lucy Davis, 512 bin takipçi, canlı yayın başına 20 dolar-300 dolar

Preston Seo, 1,6 milyon takipçi, aylık 4 bin 578 bin dolar-13 bin 644 dolar

Victoria Paris, 1 milyon takipçi, aylık 2 bin 766 dolar-9 bin 126 dolar

Harry Raftus, 1,1 milyon takipçi, sponsorlu kampanya başına 4 bin dolar -5 bin dolar

McFarland Ailesi (baba ve iki oğlu), 2,9 milyon takipçi, sponsorlu gönderi başına 5 bin dolar- 8 bin dolar

Devam Et

Trend