#

Giriş:

Son Güncelleme:

Teknoloji

Reklamcılığın gizli aktörleri: “Çerezler nedir?”

İnternet kullanımının ve reklamların kişiselleştirilmesinde büyük öneme sahip olan çerezler, son yıllarda birçok firmanın reklam politikalarına yön veriyor.

Televizyon ya da gazete reklamlarının aksine yeni nesil reklamcılık kişilerin ilgi alanları üzerine temelleniyor.

“Çerez”ler sayesinde bir reklamın herkese gösterilmesinden ziyade, ilgi alanına uygun kişilere iletildiği bir anlayışa geçildi. Bilgisayar, tablet ve cep telefonunda kullanılan internet aracılığıyla kişilerin davranışlarını, ilgi alanlarını takip eden “çerez”ler sayesinde birçok firma, online reklamını kişiye özel gönderiyor.

Yemeğe ilgi duyanlara lokanta, yeni lezzetler, farklı kültürel tatlarla ilgili reklamlar gönderilirken, internette çevre dostu ürünlere bakan birine de her sayfa açışında o kategoriden ürünler gösteriliyor.

Yeni nesil reklamcılık hem reklam verenler hem de alanlar için çok daha etkili görünse de bazı şikayetleri beraberinde getiriyor. Pek çok kullanıcı kişisel verilerinin takip edilmesinden endişe ederken, kimileri ise ilgisini kaybettiği ürünlerin ya da zaten satın aldığı ürünlerin reklamının önlerine düşmesinden rahatsızlık duyabiliyor.

Bursa Teknik Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölüm Başkanı Doç. Dr. Turgay Tugay Bilgin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, çerezlerin bir virüs ya da zararlı bir program değil metin dosyaları olduğunu söyledi.

Bilgin, “Çerezler temel olarak kullanıcıların internette gezinme etkinliklerini, yer imlerini, hangi siteyi ne sıklıkta gezdiklerini ve ne aradıklarını takip eder. Tehlike, bu dosyalar casus yazılımlar tarafından ele geçirildiğinde başlar.” dedi.

Çerezlerin birinci ve üçüncü parti çerezler olarak iki grup olduğunu vurgulayan Bilgin, şöyle konuştu:

“Birinci parti çerezler ziyaret ettiğiniz web sitesinin kendisi tarafından oluşturulur ve sadece onun tarafından kullanılır. Asıl bizim için problemli olanlar üçüncü parti çerezlerdir, çünkü web sitesinin oluşturduğu bir çerezi başka bir web sitesi de okuyabiliyor. Bu üçüncü parti çerezlerin de iki türü var, ‘kalıcı çerezler’ ve ‘zombi çerezler’ şeklinde. Kalıcı çerezler kullanıcının bilgisayarında saklanıyor ve o siteyi ziyaretinin ardından da saklanmaya devam ediyor. Kişiler bu çerezleri isterlerse kendileri silebilir. Bunların tehlikeli olanları ise ‘zombi’ adını verdiğimiz çerezler. Bunları siz silmiş olsanız bile sonradan kendi kendine yeniden oluşuyor. Bunlar kullanıcı gizliliği için bir tehdit. Bunlar internet tarayıcınızın depolama bölümünde değil de ‘adobe flash player’ gibi bir eklentinin içinde tutunabildikleri için siz internet tarayıcınızdan bu siteleri silseniz bile daha sonra ‘flash player’da bulunan bir kopyası internet tarayıcınızda tekrar oluşturulabilir.’

– Çerezlerden nasıl kurtulabiliriz?

İstenmeyen çerezlerden kurtulma yollarına da değinen Bilgin, “Kullanıcılara çerezlerden kurtulmak için bazı programlar var. Bu programlar, bilgisayarınızda kaç web tarayıcısı varsa hepsindeki çerezleri otomatik olarak silmeye olanak sağlıyor. Özellikle zombi çerezleri silmek anlamında bazıları büyük avantaj sağlıyor.” dedi.

– “Sepet entegrasyonu yoksa…”

İnternet reklamcılığının önemli örgütlerinden olan The Interactive Advertising Bureau’nun (IAB) Türkiye Genel Müdürü Aygen Tezcan ise Online Davranışsal Reklamcılık (ODR) tekniğinin web sitelerinde gösterilen reklamların kişilerin ilgi alanlarına uygun bir halde gösterilmesi anlamına geldiğini söyledi.

ODR’nin kişisel verilere erişmediğinin altını çizen Tezcan, “Kullanıcılar davranışlarına göre gruplandırılır ve söz konusu gruplara ilgi alanlarına yönelik reklamlar gösterilir. Örneğin, tenisle ilgili siteleri takip eden bir kullanıcı, benzer alışkanlıkları olanlarla aynı gruba dahil edilir ve kendilerine tenis aksesuarlarıyla ilgili reklamlar gösterilir. Bu şekilde, reklamlar mümkün olduğunca kişiye uygun ve faydalı hale getirilir.” diye konuştu.

Kullanıcı davranışının, Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nda tanımlanan kişisel veri kapsamına girmediğini belirten Tezcan, şunları kaydetti:

“Çünkü bu reklamcılıkta bir kişinin davranışlarından yaş, cinsiyet, ilgi alanını saptayabilir ancak kim olduğunu anlayamazsınız. Bu nedenle kanunda davranışların takibi, izine tabi değil. Ancak IAB Türkiye’nin Online Davranışsal Reklamcılık Öz Denetim Programı kişilerin bu konuda bilgilendirilmesini, isteyenlerin ilgi alanına yönelik reklam görmeme hakkını kullanmasını sağlıyor… Bir e-ticaret sitesinde kullanıcının belirli bir ürüne ilgi gösterdiği saptandığında, o ürünle ilgili reklamlar başka sitelerde de gösteriliyor. Ancak sepet entegrasyonu yoksa ürün satın alınmış dahi olsa reklamlar genellikle 2 hafta sürüyor. Ürüne yönelik ilgisini kaybetse de tüketici o alanda reklam görmeye devam edebiliyor.”

Gündem

Facebook ve Gmail’de erişim sorunu

Haber Giriş:

on

Reuters’ın kullanıcı raporlarını bildiren Downdetector’e dayandırdığı haberine göre, küresel olarak dünyada Facebook’a giriş sorunu yaşanıyor. Bununla birlikte son olarak Google’ın elektronik posta platformu Gmail’e de erişim sorunu yaşanıyor.

Dünyadaki internet kullanıcılarının çöken siteleri bildirdiği Downdetector’un bildirdiğine göre Sosyal medya plaformu Facebook’a erişim sorunu yaşandı.

Son olarak ise Downdetector, Google’ın elektronik posta servisi Gmail’e de erişim sorunu yaşandığını aktardı.

Sorun yaşadığını bildiren kullanıcıların büyük bir çoğunluğu ABD’de ancak Avrupa’nın da bazı bölgelerinde kesintiler yaşanıyor. Özellikle 11 Ekim gecesi ve 12 Ekim sabahında binlerce kişi sorun bildirmiş. Halen bazı bölgelerde geç açılan Facebook, ‘tekrar mı erişim sorunu’ olacak sorusunu gündeme getirdi.

Devam Et

Gündem

Apple, Türkiye’deki üçüncü mağazasını açıyor

Haber Giriş:

on

ABD merkezli teknoloji devi Apple, Türkiye’deki üçüncü Apple Store’u resmen duyurdu. Diğer iki mağaza gibi İstanbul’da olacak olan üçüncü Apple Store, Bağdat Caddesi’ne açılacak.

Türkiye’deki iki Apple Store mağazasının tamamı İstanbul’da bulunuyor. Apple şimdi ise üçüncü mağaza için kollarını sıvamış durumda. Hatta şirket, iPhone, iPad ve Apple Watch gibi Apple ürünlerinin sergilenip satılacağı Türkiye’deki yeni mağazasının resmi duyurusunu artık yaptı.

APPLE TÜRKİYE’DEKİ ÜÇÜNCÜ MAĞAZASINI AÇIYOR

Apple, internet sitesinden yaptığı açıklamada Bağdat Caddesi’nde yeni bir mağaza açacağını resmen duyurdu. Apple, “İstanbul’un kalbi Bağdat Caddesi’nde çok yakında yeni bir mağaza açıyoruz.” dedi.

Apple söz konusu açıklamasında “Her konuda size yardımcı olacak uzmanlarla buluşacağınız, yeni bilgilerle becerilerinizi geliştireceğiniz, bahçesinde vakit geçirirken ilham alacağınız ve yaratıcılığınızı ortaya çıkaracağınız bu üçüncü mağazamızda sizinle ve büyük küçük, uçuk kaçık tüm fikirlerinizle buluşmak için sabırsızlanıyoruz.” ifadelerini kullandı.

Apple Bağdat Caddesi mağazasında görünüşe bakılırsa bir bahçe de bulunacak ve gelen müşteriler burada vakit geçirebilecek.

Apple, yeni mağaza için özel bir duvar kağıdı da hazırlamış durumda.

APPLE BAĞDAT CADDESİ NE ZAMAN AÇILACAK?

Apple Bağdat Caddesi’nin tam olarak hangi tarihte açılacağı henüz bilinmiyor. Apple sadece “yakında sizinle” ifadesine yer veriyor.

Öte yandan, henüz Apple tarafından doğrulanmasa da Bağdat Caddesi’ndeki mağazanın “Avrupa’nın en büyük Apple Store’u” olma özelliğini taşıyacağı iddia ediliyor.

Devam Et

Teknoloji

NFT nedir, ne demek, nasıl yapılır? NFT token nasıl oluşturulur?

Haber Giriş:

on

İlk olarak 2015 yılında ortaya çıkan ve dünyada giderek popüler hale gelen Non-Fungible Tokens, yani takas edilemez jetonlar anlamına gelen NTF gündemde. Peki, NFT nedir, ne demek, nasıl yapılır? NFT token nasıl oluşturulur?

Son günlerde araştırılan konular arasında yer alan NFT ile ilgili detaylar merak ediliyor. Token piyasasında öne çıkmaya devam eden NFT, dijital sanat eserlerini ve koleksiyon ürünlerini tescil edilebilir ve satılabilir varlıklar haline getiriyor. NFT, blok zinciri teknolojisiyle kayıt altında tutulan dijital sertifikalar olarak kullanılıyorlar. İşte NFT ile ilgili detaylar..

NFT NEDİR, NE DEMEK, NASIL YAPILIR?

Değiştirilemez Tokenler (NFT), fiziksel dünyadaki koleksiyon parçalarının dijital yansımalarıdır. Herhangi bir futbolcu kartının, bir ayakkabının veya bir kalemin değiştirilemez tokeni olabilir. Bu tokenler, kripto para birimlerinin aksine birbirleriyle takas edilemez çünkü her değiştirilemez token, dijital para birimlerinin aksine birbirinden farklıdır.

NFT NASIL YAPILIYOR, OLUŞTURULUYOR?

Değiştirilemez tokenler rahatlıkla birbirilerinden ayrılabilmeleri ve doğrulanabilmeleri için özel olarak tasarlanmışlardır. Genellikle Ethereum altyapısında oluşturulan bu dijital varlıklar, ERC-721 ve ERC-1155 belirteçlerinin standartlarına göre oluşturuluyorlar. Ethereum altyapısının yanı sıra Eos, Neo ve Tron geliştiricileri de NFT oluşumunu teşvik etmek adına kendi belirteç standartlarını yayınladılar.

Değiştirilemez Tokenler, sahip oldukları özellikler sebebiyle genellikle telif hakkı bulunan ürünler oluşturmak için tasarlanıyor. Örneğin bir sanatçı, kendi sanat eserini değiştirilemez token olarak oluşturduğunda ürünün her satışında sanatçı kendisine pasif gelir oluşturmuş oluyor. NFT tokenler, yakın zamanda oluşturulan pek çok platform aracılığıyla oluşturulabiliyor.

DEĞİŞTİRİLEMEZ TOKENLERİN BAŞLICA ÜÇ ÖZELLİĞİ;

Bölünemez

Yıkılmaz

Doğrulanabilir

Devam Et

Trend